Dölhed Anna Larsdotter 1840–1856
Kön: Kvinna Levnadsålder: 16
Levnadsbana
Född | 1840-02-22 Malung, Kopparbergs län |
Döpt (0) | 1840-02-24 Malung, Kopparbergs län |
Brodern Dölhed Jonas Larsson föds (2) | 1842-04-17 Bjuråker, Malung, Kopparbergs län |
Modern Marit Olsdotter dör (3) | 1843-12-11 Skara, Skara domkyrkoförs., Skaraborgs län |
Död (16) | 1856-03-17 Björnlunda, Björnlunda, Södermanlands län |
Personanteckningar
Rånmordet på den 16-åriga dalkullan
Den 16-åriga kullans våldsamma död och hennes mördares
avrättning på Axalaskogen i Björnlunda lever ännu kvar i folkmun.
Det rådde uppbrottsstämning på morgonen den 30 september 1855 i Dölhed Lars
Jonssons stuga i Bjursåkers by i Ytter Malung i Dalarna. Dottern i huset, 16-åriga
Dölhed Anna Larsdotter, stod i begrepp att Starta en äventyrlig vandring, långt bort
från hemmets trygghet. Hon skulle vandra till Stockholm och visst var både far och
mor ängsliga, Anna var ju bara 16 år, men tiden var hård och fattigdomen svår i
trakten vid den här tidspunkten.
Mor i stugan hade utrustat sin flicka så gott hon kunnat med varma och slitstarka
kläder. Man måste på alla sätt som stod till buds dryga ut de magra inkomsterna och
det var ovanligt att de unga döttrarna i gårdarna gav sig ut som kringvandrande
kullor och sålde i bygderna många mil och dagsvandringar borta från hemorten.
Dessutom hade Anna sällskap med en jämnårig flicka, Britta Larsdotter, men det som
invaggade föräldrarna i någorlunda trygghet för dotterns öd var förhållandet att 22-
åriga Göllo Ingeborg Nilsdotter också skulle föra de två 16-åringarna sällskap.
Ingeborg hade tidigare varit ute på sådana här handelsfärder.
Hon var erfaren och pålitlig så flickorna skulle nog klara sig,
intalade sig föräldrarna.
Det var fina höstdagar det här året och vandringen mot
Stockholm det blev för de två 16-åringarna både spännande
och rolig – de hade gett sig ut på sitt livs största äventyr
dittills. Det var med barnets glada förväntan som de beredde
sig på att möta allt det som dras handelsfärder skulle medföra.
Ingeborg var van, för henne hade den första tjusningen i de
här äventyren ersatts med mer prosaiska beräkningar och
planeringar.
Hennes avfärd den där tidiga höstmorgonen blev upptakten till ett tragiskt drama
som skulle kosta tre människor livet Protokollen från Daga häradsrätt och från
hovrätten skildrar dramat ganska detaljerat och dessa dokument, tillsammans med
andra handlingar, ger handen att i det här fallet, liksom i så många andra, var det
hunger o fattigdom som skapade en mördare.
Under vandringen till Stockholm bedrev 16-åringen
gårdfarihandel. I Stockholm skulle nya varor inköpas varefter
Anna ämnade fortsätta sin kringvandrande affärsrörelse i
Mälardalen under hela vintern. På våren avsåg hon återvända
hem till vår- och sommararbetet i hembygden.
Under vandringen mot huvudstaden sålde flickorna av sina
medhavda lager och väl framme i den stora, främmande staden
fyllde de på lagren i sina ränslar hos en grossist. Sedan började
allvaret för flickorna som dittills haft hjälp och sällskap av
varandra men nu skulle vandra var och en sina vägar och
knacka på i stugorna i hopp om att få sälja något. Det var första
hand landsbygden som besöktes. Där hade man ofta milslånga
vägar till närmaste handelsbod och i många stugor hälsades de
kringvandrande dalkullorna välkomna när de visade upp sina
varulager. Ibland blev det byteshandel, t.ex. varor mot mat och
logi, och ibland blev det reda penningar som betalning fast den
Svenska landsbygden vid den tiden var ganska fattig på
kontanter.
Olika vägar
Flickorna organiserade färderna så att de gick olika vägar men träffades med jämna
mellanrum på platser som beslutades från gång till gång. Under vandringen
återvände Ingeborg då och då till Stockholm och fyllde på varulagret så att de två
yngre kamraterna alltid hade varor till försäljning.
Dessa kontinuerliga träffar måste ses som en god prestation av de tre dalkullorna
som dels vandrade på helt okända vägar, dels inte kunde veta avstånden och dels
sannolikt inte hade tillgång till några kartor. Men det gick bra, de hittade alltid till
förutbestämda mötesplatser och även om klockslagen inte kunde fastställas för
mötena så kom de alltid på förutbestämd dag till
avtalad plats – utom den 20 mars 1856. Den 15
mars hade de träffats vid Mellösa kyrka och då
kommit överens om att fem dagar senare, på
skärtorsdagen den 20 mars skulle man träffas vid
Viby i Björnlunda
Men Anna kom inte och det var ett par mycket
oroliga kamrater som väntade och väntade. Till slut
insåg de att något måste ha hänt och de började vandra de vägar där de förstod att
Anna gått fram. Bland annat fick de veta att Anna natten till den 20 mars hade sovit
vid Ullsta i Gåsinge. På morgonen den 20 var hon vid Rynäs och frågade efter vägen
till Björnlunda. Så fortsatte kamraterna med dörrknackarmetoden och de kunde
kartlägga Annas väg hela tiden från hennes sista nattlogi till Trindtorpsstugan i
Björnlunda – där tog alla spår slut.
Anna hade kommit in i de Sörmländska bygderna ungefär en månad tidigare och
samtidigt kom en ung familj med två små barn, ett och två år gamla, från Trosa
landsförsamling till Tibble sågstuga den 7 febr 1856 även kallad Trindtorpsstugan.
Det var skomakare Carl Petter Brunfelt född den 13/10 1824 i Vårdinge och Med sig
hade han sin hustru, Maria Christina Dahlgren, född i Västergötland den 30/4 1825,
och sina två små barn, den drygt tvååriga Hilda Maria och den knappt ettåriga Carl
Ludvig, de var fullkomligt utblottade och med svälten som ständig gäst i hemmet. När
de kom till stugan fick de på kredit köpa lite råg samt potatis men det var också allt de
hade att äta. De små barnen hade t.ex. inte fått mjölk på många veckor och
desperationen låg som ett tungt moln över den unga familjen. Brunfelt var begiven på
dryckenskap och kunde inte få sina förtjänster att räcka för familjens uppehälle.
Hustrun var gnatig och kunde inte hushålla med de små smulor mannen kunde dra
till huset. men hade de haft fattigt på den gamla platsen blev det inte bättre sedan de
kommit till Tibble.
Carl Petter var en viljelös och försagd människa. Hans hustru där emot var, enligt vad
man kan läsa mellan raderna i dokumenten, en hårdför och karg kvinna – en karghet
som av de svåra levnadsförhållandena inte mjuknat upp. Vid ett par tillfällen under
februari – mars 1856 hade hon försökt tubba maken att begå rånmord, för att skaffa
pengar till familjens uppehälle.
Det var dels en annan dalkulla som passerat några veckor innan Anna ankomst och
dels en ortsbo, Nils Persson som sålde träslöjd. Båda hade pengar trodde fru Brunfelt
och uppmanade maken att slå ihjäl dem och ta dessa pengar.
Men Brunfelt så viljelös han än var motstod uppmaningarna, rättkänslan var ännu så
länge starkare än hungern. Han förebrådde hustrun hennes ogudaktiga förslag och
vid andra tillfället, när han vägrade rånmörda Nils Persson blev det en mycket
dramatisk uppgörelse mellan makarna. Brunfelt berättade vid
ett senare tillfälle att han med våld tvingats hindra makan från
att skära halsen av sig själv med en kniv.
I mitten av mars fanns inte en matsmula i stugan. Brunfelt hade
inte haft någon skolagning på länge, han hade inte heller haft
medel till läder och annat material som behövdes.
Den 20 mars på morgonen tog han bössan och smög ut i
skogarna i förhoppning att kunna tjuvskjuta något villebråd.
Han såg inget vilt och när han kom tillbaka till stugan på
förmiddagen fann han de två små barnen ensamma, hustrun
hade gått ut i skogen efter ved.
En ödesdiger knackning
Torsdagen den 20 mars 1856 kom Brunfelt hem från skogen kl. 10 på förmiddagen.
Han hade försökt spåra upp något villebråd men misslyckats, även hustrun befann sig
ute i skogen och plockade bränsle. Brunfelt halvlåg på ett par stolar och såg med
förtvivlan på sina små som lekte på golvet. Deras lekar var av naturliga skäl av det
stillsammare slaget. På åtta dagar hade de nämligen inte funnits en matbit i huset och
barnen var fullkomligt utmärglade och orkeslösa.
strax efter hemkomsten hörde Brunfelt den
ödesdigra knackningen på dörren och den unga,
levnadsglada dalkullan kom in. Hon var vänlig och glad, berättade Brunfelt under
förhören och när Anna förstod att det var en skomakare hon kommit till frågade hon
om han ville köpa sylar av henne. Anna ställde ned sin ränsel och böjde sig över den
för att plocka upp sina saker och det var då som det låste sig i den utsvultne Brunfelts
huvud.
Utan att ha riktigt klart för sig vad han egentligen stod i begrepp
att göra, fick han tag i nederdelen av ett stövelblock och smög sig
bakifrån på det arma offret. Ett fruktansvärt slag i flickans
bakhuvud medförde att hon föll mot dörren och sedan ned på
golvet. Det hördes svaga och rosslande klagoljud ännu sedan
givit offret ytterligare tre slag. Sedan föll mordvapnet ur
skomakarens hand och i stället tog han en yxa och slog flickan i
bröstet ”varvid all rörelse hos henne upphörde”. Allt detta hade
utspelats med de båda två små barnen som vittnen på golvet. De
var var också de enda vittnena till det grymma dådet. Brunfelt
insåg omedelbart vad han ställt till med och när hustrun en
stund senare kom tillbaka från skogen var han helt förkrossad.
Gud hjälpe, vad har jag gjort, ropade han förtvivlat och pekade
på den blodiga kroppen på golvet, det här kommer aldrig att gå
väl för oss!
Men hustruns karskhet förnekade sig inte heller den här gången. Hon lugnade maken
och sa att allt skulle gå bra om de bara hjälptes åt att gömma kroppen så att de inte
skulle bli upptäckta. Hon började omedelbart skura blodet från golvet.
Brunfelt bar in den livlösa kroppen och skinnränseln i en skrubb i stugan. Ett par
timmar senare gick han och hustrun in och undersökte offrets tillhörigheter. Brunfelt
hittade i Annas kjortelficka en portmonnä innehållande 16 riksdaler och två
skillingar. Varorna värderades senare av den andra dalkullan till 23 riksdaler, 29
skilling och 4 runstycken. Pengarna tog Brunfelt med sig till ägaren av Tibble gård,
majoren Rundstedt, där han köpte spannmål och andra förnödenheter redan innan
offrets kropp ens hunnit kallna.
Hustrun plockade undan den mördades tillhörigheter på olika gömställen i stugan
och själva ränseln hängdes upp i skorstenen. När det blivit mörkt bar man ut kroppen
och gömde den under en rishög inte långt från stugan och endast några meter från
vägen.
Ett Fåfängt sökande
Ingeborg och Britta letade efter Anna hela Påskhelgen och när de inte hittade henne
men fattade att spåren tog slut vid Trindtorpsstugan gick de den 25 mars till Lars
Andersson i Viby där de skulle ha träffat Anna fem dagar tidigare.
Han kontaktade Kronolänsman Adolf Engström på Mälby, kronofjärdingsman Johan
Kjellman och nämndeman Anders Jansson och dagen efter - den 26 mars samlades
de tillsammans med Ingeborg jämte ett par andra personer vid Tibble gård på vars
marker Trindtorpsstugan låg.
Ägaren till Tibble, majoren Rundstedt,
kunde berätta intressanta saker.
Brunfelt, som han visste var helt
utblottad hade på kvällen den 20 mars
köpt en halv tunna råg på Tibble och
betalade kontant.
Senare visade det sig att Brunfelt också gått till Mariefred där han köpt matvaror och
läder som han tänkte unna sig lyxen att tillverka ett par läderstövlar åt sig själv, - av
pengar som han så skändligen hade kommit över. Enligt sägnen hade han dessa
läderstövlar på sig när han avrättades.
Länsmannen började förhöra makarna. Man kunde omgående beslå Brunfelt med
lögn. Han var fåordig och visade starka tecken på djup förstämning.
Makan var däremot karsk, hon försökte verka obesvärad och samtalade i forcerad
ton. varför man på stående fot beslutade om husundersökning och då hittades saker
som Ingeborg genast kände igen som tillhörande Anna.
Ett av de små barnen, tvååringen visade ett märkligt
intresse för skorstenen och när länsmannen tittade
där upptäckte han Annas ränsel. Därmed var saken
klar – makarnas skuld var bevisad. Brunfelt förstod
att spelet var slut, han störtade ut och försökte fly
men blev upphunnen på vägen och återfördes till
stugan.
Redan när han greps på vägen erkände han att han
mördat Anna och han pekade ut rishögen där han och
makan gömt kroppen. När denna hittades var den
iklädd den nerblodade daldräkten och i det
ögonblicket förklarade länsman Engström makarna anhållna.
Då Ingeborg hörde bekännelsen bröt hon ihop och fick föras till en grannstuga dit
också de två små barnen blev förda. När liket fördes till bårboden vid Björnlunda
kyrka passerade skjutsen stugan där Ingeborg vistades, hon sprang ut på vägen och
när hon fick se sin döda kamrat på vagnen svimmade hon och föll till marken.
Anna begravdes senare på Björnlunda kyrkogård, men ingen vet idag var hennes grav
finns.
Fångtransport och självmord
Det här var den 25 mars, i avvaktan på transport sattes
makarna Brunfelt i tillfälligt förvar över natten med
bevakning i en flygelbyggnad på Tibble och fördes dagen
efter till fängelset i Nyköping. Färden gick tätt förbi Daga
härads avrättningsplats på Axala skogen.
Avrättningsplatsen heter Axala hed och ligger i skogen
invid Eriksgatan söder om Axala by.
Vad tänkte de båda makarna som nu var helt förkrossade och apatiska? Insåg de att
de ödelagt sina egna liv genom det bestialiska mordet på Anna?
Förstod de att de nu gjorde sin sista resa med undantag för den som skulle föra dem
tillbaka till den hemska plats de passerade på Axala skog för att själva avrättas?
Hoppades de att de skulle undgå dödsstraff?
Det finns inga svar på de frågorna utom för fru Brunfelts del när det gäller den sista.
Hon insåg att allt hopp var ute - hustrun begick självmord, hon svalde ett gift som
hon smugglat med sig, redan under färden in mot Nyköping klagade hon över
smärtor i magen. hon dog den 31 mars i sin cell på häktet och om detta berättar
Brunfelt i sin nådeansökan till konungen att hon ”efter 4 dagars outsägligt lidande
dog, rysligt att tala om, i det förfärligaste plågor”. Han berättar vidare att hustrun
greps av förtvivlan vid häktningen och att hon nästan mållös fördes till fängelset.
Anna bad för sitt liv
En månad senare började rättegången mot Brunfelt inför Daga häradsrätt i Gåsinge
tingshus. Den mördade Annas far var kallad men meddelade i brev att han inte kunde
komma. Han orkade inte, sorgen efter hans unga levnadsglada dotter och chocken vid
meddelandet om hennes hemska öde var för svår.
Domen föll den 2 maj. Brunfelt dömdes enligt 12 kapitlet 11 § Kungliga förordningen
av den 10 maj 1855. Brunfelt erkände oförhållsamt och enligt den tidens lagar kunde
utslaget bara bli ett: ”dödsstraff”, häradsrätten fann det rättvist att Brunfelt skall för
av honom förövat rån och mord sig till ”straff och androm till varnagel” mista livet
genom halshuggning.
Domen överklagades hos Svea hovrätt varefter Brunfelt begärde nåd hos konung
Oscar I men ingen instans fann anledning att ändra på häradsrättens dom.
Den 5 sept 1856 inkom den dödsdömdes åldriga föräldrar med en nådeansökan som
avslogs. Den 20 aug inkom mördarens egen nådeansökan som även den avslogs.
Svea Hovrätt fastställde dödsstraffet i utslag den 2 juni 1856 samt underställde
Högsta Domstolen domen för prövning. Högsta Domstolens utslag kom den 7
oktober 1856 och det avslutades med följande;
”Genom Svea Hovrätts utslag den 2 juni är Brunfelt dömd för mord och rån att mista
livet genom halshuggning. Utslaget är hemställt Kongl Majts nådiga prövning och där
söker Brunfelt att av nåd bli förskonad från dödsstraffet, även hans föräldrar,
Skomakaren Per Brunfelt och dennes hustru, har underdånigast bett om nåd för
sonen.
Högsta Domstolen, som prövat Hovrättens anser utslaget vara lagligen grundad, har
funnit att anledning ej finns till nåd för Brunfelt.”
Den 18 jan 1858 skrev föräldrarna och mördarens sex syskon i ett sista desperat
försök till kungen. Det är beklämmande att läsa de förtvivlade anförvanternas
ångestfyllda bön om nåd. Dokumentet avslöjar det djupa lidande som ogärningen
förorsakat de åldriga föräldrarna och de sex syskonen, alla oförvitliga och hederliga
arbetare.
Så kom då ärendet på kungens bord och inte heller han ville ge Annas mördare nåd.
I kungens motivering sa han bl.a. att ”Anna bad för sitt liv, hon fick det inte och då
skall inte heller den nåden vederfaras hennes mördare.”
Den 17 mars 1858, nästan dagen två år efter dramat i
Trindtorpsstugan, föll skomakare Carl Petter Brunfelts huvud
för skarprättare Hjorts bödelyxa på Axala skog.
Det var den sista avrättningen i östra Sörmland.
Ohyggliga avrättningsscener.
Den blodiga epilogen till det lika blodiga dramat bevittnades av 100-tals åskådare. Än
idag finns det gått om folk som kan berätta om avrättningen. De har hört historier av
sina föräldrar eller andra äldre släktingar som var med på Axalaskogen. Bl.a. från en
kvinna som var 18 år och vittne till halshuggningen. Timmermannen Eriksson i
Stigtomta, var 14 år och anställd på en gästgivaregård som skjutspojke, han fick köra
en person till avrättningen och när man höll på med förberedelserna upptäcktes att
det fattades folk i spetsgärden d.v.s. en ring av vakter runt schavotten. Bland dem
som utan vidare kommenderades fram var också den 14-årige skjutspojken.
Även i Dagabygden finns det många som kan berätta om avrättningen.
Den tycks ha etsat sig fast och stark i minnena, - mer än mordet.
Berättelserna är samstämmiga på en del punkter, bl.a. att de
nyfikna som klättrat upp i träden ramlade ned avsvimmade i
stora högar när bilan skilde Brunfelts huvud från kroppen.
Man berättade också om hur folk sprang fram med koppar och
andra kärl för att få några droppar blod. Bl.a. skulle en fru från
Nyköping ha fått en försvarlig mängd blod i ett kärl från den
huvudlösa kroppen. Detta drack hon ur på stående fot. Man
trodde nämligen blint på att blod från en avrättad botade
fallandesjuka.
Carl Petter Brunfelt begravdes omgående bredvid avrättningsplatsen där tidigare
minst tre avrättade brottslingar grävts ned. Den avrättade placerades i den tidigare
grävda graven utan några ceremonier, t.ex. var kroppen iklädd både skor och kläder
när den kastades ned i gropen.
Det var den s.k.”rackaren” som hade uppgiften att gräva ned de avrättade. Rackaren
hade allra lägsta positionen i samhället, Rackaren användes även för att slakta och flå
hästar samt avliva katter och hundar. Att rackaren fick slakta hästar hänger samman
med att hästen i förkristen tid var helig, något som levt kvar så till vida att ingen
slaktare ville åtaga sig detta arbete. En slaktad häst begravdes eller fick bli liggande
eftersom ingen vågade äta köttet, alla såg ned på rackaren och hans eventuella familj,
ingen ville umgås med dem.
Sägnerna berättar också att skarprättare Hjorts medarbetare, den så
kallade ”rackaren”, under natten efter avrättningen grävde upp den
halshuggne och stal stövlarna som han hade på sig när han
begravdes. Man kan undra om rackaren fick någon känsla av lyx i de
stulna stövlarna.
Senare byggdes en landsväg just över den plats där mördaren grävdes ned likt ett
djur. Numera har vägen åter fått ny sträckning och begravningsplatsen ligger några
tiotal meter från landsvägen Björnlunda Nyköping i närheten av fastigheten Örnbo.
Mördaren huvudpersoner gick till mötes.
Så sent som för några år sedan fanns det människor som allvar menade att den
avrättade mördaren ”gick igen”. En i övrigt trovärdig lantbrukare kunde ta på sin ed
att då han en gång färdades med häst och vagn i skymningen förbi
avrättningsplatsen, fick han plötsligt se den avrättade mördaren springa efter vagnen,
hållande i dess bakdel. I de otaliga sägner som berättas om tilldragelsen har
detaljerna till stor del förvanskats. En del har dramatiserats och andra återigen har
glömts bort. I detta fall som i så många andra överträffar dock sanningen dikten i
fråga om gräsliga detaljer och beklämmande bakgrund.
Barnens öde höljt i dunkel
Så var alltså sista akten på 1800-talets dystraste morddrama utspelad och den arme
mördaren hade sonat sitt brott enligt den tidens vedergällningsprincip. Hustrun
slapp genom sin hastiga död ifrån de två årens kval. Hon tog troligen sitt eget liv
genom förtäring av gift.
De två små barnens öde är höljt i dunkel. I kyrkoboken i
Björnlunda finns de upptagna år 1856 tillsammans med
föräldrarna. Nästa gång namnet Brunfeldt dök upp 1857, står
han som änkling och om hans barn nämns inte ett ord. De
har inte heller återfunnits på något annat ställe. Troligen gick
de båda ödet till mötes att ”auktioneras bort på socknen” en
sak som vi allt för väl vet det innebär för små värnlösa barn.
Foto: Henry Bäck
150 år efter mordet
En busslast besökare från Dalarna på benen och börjar baxa ur en minnessten från
bussens släp. De är här för att minnas en släkting, som mördades innan någon av
dem var född.
Där kyrkan i Björnlunda står i dag stod den också i påsktid för 150 år sedan
Annas släkting Lennart Dölhed är glad att vara i Björnlunda.
Det känns skönt att hon får en sten, säger han och berättar att besökarna är en
blandning av släktingar och intresserade.
Sammanlagt närmare 70 personer. Släkten har fått ut tings- och obduktionsprotokoll
och berättelsen om Anna är vitt spridd. Axel Perssons morfar och kullans pappa var
kusiner. Själv bor han i Skåne och har kört upp till Björnlunda.
Händelsen lever kvar mycket i Yttermalung, säger Axel Persson.
Göte Karlsson, Björnlundabo som engagerat sig i släktens sökande efter sanningen
om Annas död. I flera år har han haft kontakt med släktingarna. Resan är noggrant
planerad med besök på mordplatsen och platsen där skomakaren avrättades.
Källor:
Det mesta taget ur boken:
Glimtar ur 600 år kriminalhistoria av Ivan Bratt, Gnesta
Artikel av : Weimy Eriksson
Texter av : Göte Karlsson, Björnlunda
Björn Sonesson
Lars Thor
Sture Larsson
Foton och bilder är plockade ur olika artiklar och broschyrer på internet.
Inga bilder har något samband med artikeln utom Stövlarna,
Bilderna är endast ditsatta endast för att illustrera texten.
Lasse Öhrlund
Lasse.ohrlund@ownit.nu